Selasa, 27 Julai 2010

MAJLIS ILMU RK-i MENJELANG RAMADHAN

KURSUS LANJUTAN RK-i (DI AMBANG RAMADHAN)


Globalisasi kapitalis telah menyumbang kepada komersialisasi dan kehilangan nilai-nilai kerohanian yang merangkumi segala aspek kehidupan, termasuklah amalan keagamaan. Bagi orang Islam kehadiran bulan Ramadhan amat penting kerana ayat suci Al-Quran pertama kali diturunkan kepada Rasulullah saw dalam bulan yang mulia ini. Umat Islam berpuasa pada siang hari sambil mengisi bulan ini dengan pelbagai amalan yang mulia seperti memperbanyakkan solat, bacaan Al-Quran dan juga zikir serta bersedekah.


Sudah menjadi kelaziman umat Islam berbuka puasa sama ada di masjid atau di rumah bersama anggota keluarga dalam persekitaran yang penuh dengan nilai kerohanian. Tetapi kini, semakin ramai golongan elit dan pertengahan yang tinggal di bandar-bandar besar berbuka puasa di hotel yang menawarkan juadah yang lazat serta amat membuka selera. Sudah menjadi kebiasaan bagi mereka menjamu pegawai-pegawai kerajaan, pelanggan, rakan niaga dan tidak kurang juga kaum keluarga.


Kini, Ramadhan telah menjadi sama seperti menyambut Krismas, telah dimanafaatkan sepenuhnya oleh industri pengiklanan untuk menggalakkan pengambilan makanan dan perkhidmatan yang berlebihan malah melampui batas. Ramadhan yang suatu ketika dulu menjadi satu bulan yang penuh dengan amalan kerohanian telah menjadi bulan pesta makanan, apa sahaja makanan yang sukar di dapati pada bulan lain, pastinya ada pada bulan Ramadhan.


Kini, lihatlah bagaimana pengaruh usaha yang berterusan kaum Yahudi dan Nasrani telah tidak mampu lagi dibendung oleh umat Islam sehinggakan pada bulan yang begitu mulia ini pun kita masih lagi tewas, apatah lagi pada bulan-bulan yang lain. Ya Allah hanya padaMu keluhanku ini…


Selaras dengan kesungguhan agar Ramadhan tahun ini menjadi Ramadhan yang benar-benar bermakna, tidak sama macam Ramadhan yang terdahulu, satu sesi kursus lanjutan selama 4 jam bagi kesinambungan majlis ilmu RK-i akan di adakan lokasi-lokasi seperti yang tertera dalam halaman web RK-i. Penyertaan adalah terbuka kepada semua Perunding Profesional, Pengamal Profesional, Pengamal Pelatih, Ahli dan Keluarga(bagi Ahli,Pengamal dan Perunding RK-i sahaja). Bayaran yuran akan dikenakan sebanyak RM5 /orang.


Tempat: Dewan Masjid Taman Pasir Putih, Pasir Gudang
Hari : Ahad 8 Ogos 2010
Masa : 8 pagi

0 comments:

Catat Ulasan