Sabtu, 18 Julai 2009

Mukjizat Alquran tentang Otak

MJ telah selamat disemadikan, disaksikan oleh jutaan pasang mata manusia di seluruh belahan dunia. Malangnya jasadnya dikebumikan tanpa otak. Mendengarkan berita ini hati saya tertanya2 kenapa Raja Pop yg digilai ramai peminatnya itu perlu dikuburkan tanpa otaknya. Lewat pembacaan dari media eletronik cerita itu bagai mencetuskan minat saya untuk membuka ole-ole yg dibawa pulang oleh suami dari tanah seberang. Akhirnya persoalan2 dalam benak hati ini terjawab...


Salah satu mukjizat Nabi Muhammad saw yg terbesar adalah AlQuran, yakni kitab suci yg terpakai sampai akhir zaman. Dalam gambaran yg sejati ia tidak pernah berubah sedikit pun walau telah diterjemahkan ke dalam ratusan bahasa yg ada di dunia. Al Quran memuatkan banyak hal yg melebihi dan mengatasi zamannya.


Selaras dalam kajian terkini mengenai otak manusia, AlQuran secara jitu dan terperinci telah mempotrekkan bahawa kulit otak merupakan pusat keperibadian dan intelektual tertinggi bagi manusia. Cerebrum (otak besar) terutama daerah yg disebut lobus frontal bertanggungjawab untuk membuat keputusan untuk fungsi2 pendengaran, penglihatan dan pembicaraan.


Komponen otak yang bergulung diselaputi oleh kulit yg berkedut2 . Jika kulit otak ini dibentangkan ia boleh mencapai keluasan seluas 2,352 cm persegi.Fungsi kulit otak yg paling utama ialah fungsi mengingat yakni sebagai storan data yg menyimpan maklumat dan catatan perlakuan manusia semasa di dunia.Perkara ini dijelaskan oleh Firman Allah dlm surah Al Isra' yg berbunyi:

Dan tiap2 manusia telah kami tetapkan amal perbuatanya(sebagaimana tetapnya kalung) pada lehernya. Dan kami keluarkan baginya pada hari kiamat sebuah kitab yg dijumpainya terbuka. (QS AL Isra' 17:13)

Secara tersurat dinyatakan bahawa semua perbuatan manusia di dunia sedar atau tidak akan dicatat dlm sebuah kitab. Kitab inilah yg akan dihamparkan dan berbicara di akhirat nanti.


Dan diletakkan sebuah kitab, lalu kamu akan melihat orang-orang yg bersalah ketakutan terhadap apa yg tertulis di dalamnya dan mereka berkata, ADUHAI CELAKALAH KAMI, KITAB APAKAH INI YG TIDAK MENINGGALKAN YG KECIL DAN TIDAK PULA YG BESAR, TETAPI IA MENCATAT SEMUANYA. Dan mereka mendapati apa yg telah mereka kerjakan ada tertulis dan TUHANMU tidak menginaya seorang pun jua. (QS AL KAHFI 18:49)


Barangkali penemuan inilah yg menyebabkan pakar forensik yg meneliti kes MJ telah membuat keputusan Mj harus dikebumikan tanpa otaknya. Walahuallam. Namun bagi saya sekali lagi Allah telah mempamirkan kebesaranNya untuk saya terus mencari dan mencari CINTA ILAHI.


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

0 comments:

Catat Ulasan