Khamis, 23 Julai 2009

Tazkirah 6 : Keluarga Muslim

http://islaminmauritius.org/GHX2/muslim_kids_praying300.jpg


Jenuh saya mencari foto yg sesuai untuk ditampilkan bersama2 dgn post ini. Mulanya dah postkan teksnya tapi entah kenapa ada teknikal problem...jadi yg sebelumnya telah saya padamkan dari paparan. Semasa melayari google untuk mendapatkan foto keluarga muslim, saya ditemukan dgn gambar2 yg sungguh tidak sopan paparannya. Islam digambarkan sebagai bangsa terorist dan biadab. Kenapalah anggapan seperti itu wujud sedangkan Nabi Muhammad diturunkan untuk menyempurnakan akhlak manusia. Untuk itu biarlah kita semak dulu teks ringkas yg telah saya bincangkan dalam tazkirah semasa di rumah Kak Nyah 2 minggu lepas.

Keluarga Muslim

MASJID yg memberikan pengalaman keagamaan pada setiap anggota keluarga.
MADRASAH yg mengajarkan nilai2 islam
BENTENG yg melindungi dari setiap gangguan fizikal dan bukan fizikal.
RUMAH SAKIT yg memelihara dan merawat kesihatan jasmani dan rohani anggota keluarga.
TURUT SERTA DLM PERJUANGAN MENEGAKKAN ISLAM dimana dari keluarga dilancarkan pejuangan2 dan terlahir kader2 dakwah.

Kewajiban bersama suami/isteri:
  1. menjaga iman dan meningkatkan ketakwaan di mana syariat islam dijadikan kayu ukuran dalam semua aspek kehidupan seperti giat beribadat khusus solat, bermuamalah secara islam, giat dalam dakwah, menjaga makan dan minum agar selalu halal, menutup aurat dan mendidik anak menjadi orang yg soleh.
  2. Berakhlak mulia seperti bersyukur atas nikmat yg didapati, sabar bila hadapi kesulitan, tawakal bila mempunyai perancangan, musyawarah dalam menyelesaikan persoalan, tolong menolong dalam kebaikan, memenuhi janji apabila berjanji, segera bertaubat bila berdosa dan minta maaf bila bersalah, saling berbaik sangka, mempererat tali silaturrahim dgn keluarga suami dan isteri, hiasai rumah dgn bacaan AlQuran, membiasakan salam, menghormati tetamu dan berbuat baik pd tetangga, menginfakkan sebahagian rezeki untuk orang lain, berbuat baik kepada orang tua dan mertua serta menjaga kebersihan dan kesihatan.
  3. Menghindari maksiat seperti syirik, durhaka,zina, membunuh jiwa tanpa hak seperti pengguguran kandungan, riba, meninggalkan ibadah, meninggalkan dakwah, membuka aurat, dan berakhlak buruk.
  4. Saling nasihat menasihati dalam kebenaran dan kesabaran.


RUMUSAN
Kekuatan keluarga sakinah didokong oleh 4 perkara:
  • Memiliki kecenderungan agama
  • yg muda menghormati yg tua dan yg tua menyayangi yg muda
  • sederhana dlm berbelanja
  • santun dalam pergaulan dan selalu melakukan muhasabah diri.


0 comments:

Catat Ulasan