Jumaat, 19 Jun 2009

Renungan: Hari Jalinan Mesra Vs HARI PERHITUNGAN

Setiap tahun menjelang akhir Jun, saya atau suami pasti akan ke sekolah untuk mengadap guru2 anak2 kami. Ambil report card lah tu....Kebetulan hari lahir saya jatuh pada bulan yg sama. Setiap tahun saya akan menerima hadiah A dari mereka.

Abang: Ummi, alhamdulillah abg dapat semua A
Kakak: Ummi, kakak cuma dapat 11 aje, Allah belum beri izin untuk dapat semua A
Adik : Ummi, Adik belum dapat 9, baru dapat 7 aje.

Syukur Alhamdulillah. Itulah A yg mampu mereka beri. Yg pasti si kecil Wan akan komen..WOW banyaknyer....

Anak2 selalu akan kata ini sahaja hadiah dari kami untuk ummi. Bergenang air mata saya... Mereka semua telah bekerja keras untuk memberi hadiah yg istimewa buat ibu mereka. Itu hari jalinan mesra tapi adakah pada HARI PERHITUNGAN dng ALLAH di yaumil MASHYAR , saya juga akan rasa bahagia?Sekali lagi air mata saya bergenangan, apakah anak2 yg telah saya didik mampu seutuhnya berdiri sebagai khalifah yg mampu mengebarkan panji2 ISLAM? Apakah saya telah mencorakkan mereka dgn seindah2 akhlak spt mana yg ALLAH kehendaki?

Dalam sebak, hati kecil ini terkenang kawan2 baik yg telah kehilangan cahayamata mereka. 2 tahun lepas, Zulfahmi anak Kak La, di Jertih kemalangan jalanraya sebaik keluar dari perkarangan masjid. Tahun ini pula abg Syafik anak cikgu Zainon. Kedua2 anak muda ini adalah anak2 yg sangat baik.ALLAH telah menjemput mereka terlebih dahulu agar mereka ini terselamat dari fitnah dunia akhir zaman.Itulah takdir. Sedangkan kita...entah bila akan mengikuti jejak mereka. Untuk itu, apapun gambaran kejayaan anak2 pada hari jalinan mesra...jgnlah membuatkan kita leka ... kerana jalan menuju HARI PERHITUNGAN KECIL sangat sulit untuk kita jangka. Siapa kata yg tua akan pergi dahulu...Tak ada siapa yg boleh menduga. Sesungguhnya marilah kita bersegera ke arah kebaikan. Rebutlah 5 perkara yg mendasari MASA dlm hidup.

MUDA SEBELUM TUA, SIHAT SEBELUM SAKIT, KAYA SEBELUM MISKIN, LAPANG SEBELUM SEMPIT, HIDUP SEBELUM MATI....

0 comments:

Catat Ulasan